Thursday, July 31, 2008

Shadow Government 2008: Dakyah siapa?


Secara umumnya, apabila disebut 'kerajaan bayangan' di peringkat persekutuan oleh pembangkang, aku masih belum mendapat gambaran yang jelas mengenai perkara ini.

Adakah telah wujud persefahaman di kalangan Pakatan Rakyat dalam meletakkan mana-mana individu untuk mewakili pembangkang dalam kementerian-kementerian tertentu?


Perkara ini ditimbulkan setelah terdapat satu blog milik salah seorang pemimpin pembangkang yang telah meletakkan satu post berkaitan perkara ini bahkan dilampirkan bersama satu poster Shadow Government bagi tahun 2008. Sila rujuk http://kula.blogsome.com/2008/07/29/lets-see-the-shadow-government/.


Secara peribadi, perkara ini dianggap sebagai satu dakyah yang amat jahat oleh pihak tertentu dengan meletakkan pemimpin-pemimpin Melayu (terutamanya daripada PAS) hanya sebagai pemimpin 'tempelan' iaitu pelengkap kepada 'Kabinet Bayangan' tersebut.


Buat masa ini, adalah amat tidak sesuai untuk memperbesarkan perkara ini di kalangan penyokong parti pembangkang seolah-olah pemimpin kita ini terlalu mengejar kuasa atau tiada penelitian dalam meletakkan tanggungjawab pemimpin di atas perkara-perkara tertentu.


No comments: