Tuesday, August 12, 2008

Tok Guru: Kembalikan barang curi dari pajak gadai Ar-Rahn


Sinar Harian [Edisi Kelantan - Rabu, 12hb Ogos 2008]

KOTA BHARU - Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyuarakan rasa kesal dengan kejadian kes curi yang berlaku di pajak gadai Ar-Rahn milik Perbadanan Kelantan Berhad (PKB) kelmarin, melibatkan sebahagian barang kemas yang disimpan dalam premis berkenaan dilarikan pencuri.

Katanya, perbuatan pencuri terbabit membawa lari barang kemas itu dilihat sebagai tidak wajar kerana ia adalah milik rakyat miskin yang menggadainya bagi mendapatkan duit bagi menyara keluarga.

“Saya rasa kecewa dengan rompakan yang berlaku di pajak berkenaan. Pencuri bawa (larikan) harta yang diambil bukan harta kami (kerajaan), tetapi harta yang disimpan oleh Ar-Rahn untuk membantu meringankan beban pemilik barang itu yang mengalami kesempitan hidup.

“Sesetengah orang menggadai barang kemas hanya hendak dapatkan duit dalam RM500 atau RM1,000 semata-mata untuk anak belajar ataupun mengadakan kenduri,” katanya mengulas mengenai kejadian kecurian di premis pajak gadai Ar-Rahn, selepas merasmikan Persidangan Badan Bukan Kerajaan Negeri Kelantan di Dewan Teratai, Kompleks SUK Kota Darul Naim, di sini semalam.

No comments: