Wednesday, October 15, 2008

FIFA Futsal World Cup Brazil 2008: Separuh Akhir

Empat pasukan telah berjaya mengesahkan tempat ke peringkat separuh akhir Futsal Piala Dunia di Brazil pada tahun ini selepas kesemua pasukan telah menamatkan perlawanan peringkat kumpulan pusingan kedua.


Kumpulan E

Brazil layak selaku juara kumpulan ini selepas memenangi kesemua perlawanan peringkat kumpulan. Dengan jaringan keseluruhan 58 gol dari 7 perlawanan jelas membayangkan betapa kuatnya jentera serangan Brazil yang dikemudikan oleh pemain bintang mereka, Falcao dan telah menjaringkan 14 gol.


Falcao (Brazil)


Itali (naib juara 2004) turut layak selaku naib johan kumpulan selepas berjaya mengikat pasukan dari Asia, Iran 5-5 pada perlawanan terakhir kumpulan seterusnya berjaya menyingkirkan Iran melalui perbezaan jaringan gol dalam kumpulan yang sama. Grana merupakan penjaring terbanyak mereka setakat ini dengan 6 gol.


Grana (Itali)


Kumpulan F

Juara bertahan, Sepanyol dilihat tiada masalah untuk menjuarai kumpulan ini setelah memenangi kesemua perlawanan dan dijangka akan bertemu Brazil di perlawanan akhir sebagai ulangan perlawanan akhir buat kali ketiga di mana kali terakhir mereka bertemu di final ialah pada tahun 2000 di Guatemala.

Di samping itu juga, Sepanyol turut berazam untuk menyamai rekod kejuaraan sebanyak tiga kali yang dimiliki Brazil. Fernandao dilihat sebagai harapan pasukan ini setelah berjaya menjaringkan 6 gol setakat ini.


Fernandao (Sepanyol)


Rusia turut mengiringi Sepanyol ke peringkat separuh akhir selaku naib juara kumpulan ini. Pasukan ini juga mendahului negara lain termasuklah Brazil dari segi jumlah jaringan gol yang dihasilkan iaitu 59 gol dari 7 perlawanan.

Dengan dibarisi oleh penjaring terbanyak setakat ini dengan 14 gol, iaitu Pula, Rusia dilihat mampu membuat kejutan apabila dijadualkan berdepan dengan pasukan tuan rumah, Brazil di separuh akhir.


Pula (Rusia)

No comments: