Thursday, December 10, 2009

Doa bala Tok Guru: Analisis


Hari ini aku terbaca satu artikel menarik mengenai isu yang paling hangat kini diperkatakan, dibincangkan dan ditimbulkan oleh pelbagai pihak dalam tanahair iaitu berkaitan 'doa Tok Guru'.


Tulisan ini disiarkan di dalam Sinar Harian (kalau Edisi Selangor, sila lihat mukasurat N16 Cetusan@Sinar). Walaupun aku belum pernah mendengar nama penulis ini, tetapi kandungannya jelas tidak mengulas apa yang dipaparkan di media tempatan yang menjadi rujukan sesetengah pihak dan terus menghentam.


Beliau lebih menekankan soal dari segi aspek punca kenapa perkara ini mula ditimbulkan dan diulas berlandaskan Al-Quran dan as-Sunnah (memandangkan beliau seorang hafiz dan pensyarah di Jabatan Tilawah Al-Quran Pusat Bahasa UIAM).


Hanya sebahagian sahaja disiarkan, selebihnya.. Beli sendiri!!

_________________________________________

Sinar Harian

Edisi Selangor - N16 Cetusan@Sinar


Analisis doa bala Nik Aziz sebelum jatuh hukum


Oleh - Abdullah Bukhari Abdul Rahim Al-Hafiz


Polemik doa bala Datuk Nik Aziz kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib masih hangat diperkatakan, sama ada pihak yang menyokong atau menentang. Namun, sebelum sebarang hukuman dijatuhkan ke atas tindakan Nik Aziz, polemik ini terlebih dahulu perlu dianalisis secara ilmiah menurut neraca al-Quran dan al-Sunnah.


Analisis ini amat penting demi untuk menyelamatkan masyarakat awam bawahan yang tampaknya sedang kebingu-ngan di celah permainan ahli politik.


Secara umumnya berdoa buruk kepada orang lain adalah ditegah oleh baginda Rasulullah SAW sebagaimana sabdanya: Jangan berdoa buruk ke atas diri kamu sendiri, anak-anak kamu, khadam kamu dan harta-benda kamu kerana ditakuti bertembung dengan waktu penerimaan doa, (maksud buruk itu) maka akan diperkenankan oleh Allah. (Sahih Muslim & Sunan Abu Dawud).


Namun begitu, dalam keghairahan menyalahkan Nik Aziz, kebanyakan daripada kita seolah-olah terlupa pula sudut lain yang menjadi punca tercetusnya isu ini. Oleh itu untuk berlaku lebih adil dan ilmiah kepada semua pihak, sebarang keputusan perlu mengambil kira aspek punca sesuatu isu.


Bagi memahami isu ini dalam skop lebih luas dan praktikal, kita perlu melihat kepada contoh sudah sekian lama berlaku di dunia, iaitu kempen anti kega-nasan dilancarkan Amerika Syarikat. Walaupun sudah bertahun kempen tersebut dijalankan dengan beberapa pendekatan ekstrem seperti penaklukan Afghanistan, Iraq dan penahanan ramai tokoh yang dicop sebagai pengganas, angka keganasan tidak pernah berkurang. -


Dapatkan artikel penuh di Sinar Harian hari ini.

No comments: