Thursday, December 31, 2009

Menutup tirai 2009 dengan harapan..


Malam ini berakhirnya satu lagi tahun (2009) yang penuh dengan isu dan drama terutamanya yang membabitkan soal politik tanah air.

2009 membariskan pimpinan baru PAS yang sehingga kini masih terdapat sedikit pertikaian lantaran pendekatan pimpinan terbabit dilihat cuba merapatkan jamaah dengan seteru politik iaitu Umno. Mursyidul Am terpaksa memberi kata dua kepada beberapa kerat pemimpin agar melupakan hasrat mereka itu.

2009 menjadi saksi kepada tindakan beberapa orang ahli keluarga pemimpin utama di Kelantan yang dilihat cuba membawa parti dan kerajaan negeri mengikut haluan mereka sendiri. Pendokong PAS agak rimas dengan situasi ini dan berharap peristiwa ini segera diluputkan.

2009 menjadi landskap kepada beberapa siri pilihanraya kecil disebabkan oleh beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan. Bermula di Kuala Terengganu dan berakhir di Port Dickson. Kecuali Kuala terengganu telah dirampas oleh PAS, selebihnya menunjukkan status quo.

2009 mempersembahkan siri drama perebutan kuasa di negeri Perak yang akhirnya menjadi milik Barisan Nasional setelah sistem kehakiman turut terjerumus ke dalam konflik ini.

Kuharapkan kehadiran 2010 bakal menyaksikan perubahan yang amat positif terhadap perkembangan politik PAS agar sama-sama menumpukan satu tumpuan dan impian..

Meranapkan kepimpinan yang rakus!!
.
mahathirismail
Seri Kembangan

No comments: