Wednesday, July 16, 2008

Debat Anwar vs Shabery: Komen Aku


Malam tadi, buat sekian kalinya aku melekat di depan tv sejak jam 8:00 malam untuk melihat perkembangan berita terkini mengikut kacamata kerajaan persekutuan (RTM, TV3 dan Berita@Bernama) sehingga jam 9:00 malam.


Tidak sabar rasanya menantikan kemunculan secara langsung seorang pemimpin yang hebat setelah sedekad disisih. Padahal dalam waktu yang sama, liputan perlawanan bolasepak secara langsung antara pasukan negeriku, Kelantan (yang lebih kurang sama tempoh Anwar tak masuk tv secara 'live') menentang pasukan Selangor di Stadium Shah Alam bagi penentuan untuk layak ke Suku Akhir Piala Malaysia.


Aku terpaksa korbankan hobiku itu bagi menumpukan perhatian kepada rancangan yang dipaparkan di TV9 dan channel 502 (Bernama) walaupun aku juga merindui siaran langsung bolasepak tempatan yang melibatkan Kelantan di kaca tv.


Genap jam 9:00malam, bermulalah sesi debat ini yang kurasakan garis panduan yang diberi oleh penganjur amat bertepatan dengan suasana dewan, penonton serta sesuai untuk di'siaran langsung'kan di serata negara.


DS Anwar nampaknya cukup fokus dan berdisiplin dalam menyampaikan hujah beliau manakala Menteri Penerangan kita ini dilihat seakan-akan cuba memprovokasi lawan di samping hujah yang telah menjadi common sense kepada rakyat.


Saya rasa Datuk Shabery tidak perlu mengungkit perkara-perkara lama seperti isu Baling, demonstrasi, pujian Anwar kepada Tun Mahathir sebelum ini dan sebagainya memandangkan masa yang diberikan terlalu singkat.


Beliau sepatutnya memberikan sesuatu yang segar kerana saya yakin banyak sumber/input dari pakar-pakar kerajaan sebagai bekalan beliau untuk mengemukakan hujah dalam ruangan debat yang terbatas ini.


Sebagai wakil Datuk Shabery, naib canselor UUM, Datuk Nordin Kardi dilihat cuba mengambil kesempatan untuk menghentam Anwar daripada mengemukakan soalan. Manakala soalan dari wakil Anwar, Zulkifli Sulong (editor Siasah), tidak dijawab secara fokus oleh Shabery sebaliknya beliau tetap cuba mengalihkan isu persoalan itu kepada perkara yang tidak berkaitan.


Kesimpulan aku, Datuk Shabery Cheek jelas gagal membawa harapan kerajaan dalam mengemukakan penjelasan kepada rakyat mengenai isu ini dan karisma DS Anwar masih utuh dalam menyampaikan hujah, pantas memberi maklumbalas yang spontan terhadap soalan yang dikemukakan serta hujah lawan.


Dan yang paling terharu ialah penampilan yang tenang DS ANwar walhal beliau bakal menghadapi satu tindakan yang serius dalam tempoh terdekat ini.

No comments: