Tuesday, July 8, 2008

Sekolah Kebangsaan Bunut Payong Dalam Kenangan (1985-1988)

Selepas menamatkan persekolahan Tahun Satu di Sek. Ren. Keb. Selayang Baru, Batu Caves pada penghujung tahun 1984, aku dan keluarga telah berpindah kembali ke Kelantan memandangkan permohonan 'aboh'ku diterima untuk bertugas di Pejabat Pos Besar Kota Bharu.

Di situ, kami sekeluarga menyewa di sebuah rumah dalam kawasan Bawah Lembah, Kampung Bunut Payong.

Ketika aku menjadi murid di sekolah ini daripada Darjah Dua hingga Lima (1985 hingga 1988), bangunan sekolah ini masih usang. Hanya terdapat sebuah bangunan kayu setingkat yang mengandungi 5 atau 6 bilik darjah untuk semua murid di samping satu bilik guru dan satu bilik pejabat Guru Besar.

Pada waktu itu, sekolah kami ini terpaksa digunakan untuk dua sesi persekolahan iaitu pagi dan petang. Terdapat juga satu bangunan untuk Perpustakaan sekolah dan satu lagi untuk Kantin Sekolah.

Pada masa itu, aku masih ingat sehingga kini beberapa nama guru yang banyak berjasa terhadap diri ini seperti Cikgu Mahmud, Cikgu Othman, Miss Lee, Cikgu Khaidir serta kawan lama seperti Sabarani, Faizal, Mohd Hafizi, Sawizawati dan Sahamila.

Pada permulaan sesi persekolahan tahun 1988 iaitu semasa dalam darjah Lima, sekali lagi orang tuaku ditugaskan untuk bekerja di Pejabat Pos Kuala Krai dan aku terpaksa bertukar sekolah ke Sekolah Kebangsaan Banggol Guchil, Kuala Krai sehingga menduduki peperiksaan UPSR.

Sejak itu, aku tidak lagi menjejakkan kaki ke sekolah tersebut dan kini aku dapati begitu banyak perubahan telah berlaku pada sekolah itu terutamanya dari segi struktur bangunan yang dibangunkan sehingga tiga tingkat. Aku hanya menyedarinya melalui laman web rasmi sekolah berkenaan di http://skbunutpayong.blogspot.com/.

Diharapkan agar tenaga pengajar sekolah ini sentiasa komitmen dalam usaha menghasilkan murid-murid yang berkualiti tinggi demi masa depan kampung, negeri dan negara.









Pemandangan terkini bangunan Sek Keb Bunut Payong serta pelapis masa depan

_________________________________________________________

Seingat aku pada waktu itu terdapat sebuah sekolah tinggi swasta iaitu Kolej Budaya yang terletak di dalam kampung serta sebuah pondok pengajian agama iaitu Pondok Bunut Payong yang diasaskan oleh Tuan Guru Hj Abdullah Tahir pada tahun 1931. Aku juga sempat menghadiri beberapa kelas Fardu Ain di sana semasa dalam darjah 3 dan 4.

8 comments:

Anonymous said...

...sekolah pertama berbeza sungguh dah 20 tahun tinggalkan sekolah ni

mahathirismail said...

Teringat saing lamo2..
Ahmad Sabarani, Faizal, Humaizi, Zamri, Sawizawati, Maharum, Sahamila, Samihah, Mashitah..

Anonymous said...

x jupo doh ko demo tu...maharum blaja kt UIA ghaso2 diolah tu.....

mahathirismail said...

gewe lamo tus.. nikoh doh ko dio?

Admin SKBP said...

salam dr warga skbp
Terima kasih kr ingat ko sekolah ni....u r welcome to visit skbp n
thanx for the marketing.

Admin SKBP said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam.. baru jumpa blog ni..
rindu kawan2 lama..
-maharom-

Anonymous said...

noor salwani (anak cikgu mad), huraizah, azlin, alaa.. lupa la nama..
-maharom-
pstt.. sy x de blog.. x rajin menulis..