Friday, August 29, 2008

Berita dari Kuala Krai: 29hb Ogos 2008

Sinar Harian

[Edisi Kelantan - Berita Daerah]


Sambutan kemerdekaan pupuk kerjasama

KAMPUNG TENGAH - Semangat kerjasama dan saling bantu membantu diterapkan sejak peringkat akar umbi agar anak-anak mempunyai nilai jati diri tinggi dan tidak bersikap mementingkan diri ketika berada dalam masyarakat kelak.

Bagi mencapai matlamat tersebut, Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Tengah me-ngadakan pelbagai sambu-tan yang melibatkan seluruh warganya dekat sini, semalam.

Guru Besar SK Kampung Tengah, Roznan Mohd Noor berkata, program sambutan kemerdekaan peringkat sekolah tahun ini lebih meriah berbanding tahun lepas dengan pelbagai acara yang disediakan melibatkan pelajar dan guru.

Katanya, tahun ini turut diadakan acara konvoi berbasikal untuk pelajar bagi mempelbagaikan lagi sambutan perayaan.

“Melalui acara tersebut juga kami dapat menyemai semangat kerjasama antara pelajar.

“Selain itu, kibaran Jalur Gemilang yang dipamerkan pada setiap basikal melambangkan semangat anak-anak ini yang kental menyempurnakan misi mereka,” ujarnya ketika ditemui Sinar Harian semalam.

Katanya, selain acara konvoi, majlis sambutan dimulakan seawal 8 pagi dengan perhimpunan dan bacaan perutusan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia dan Duli Yang Maha Mulia Yang Dipertuan Agung.

Kemudian, tambahnya, laungan kemerdekaan dilafazkan sebelum bacaan doa selamat dibacakan sebagai tanda kesyukuran di atas nikmat kemerdekaan negara. Katanya, selepas perhimpunan pagi, acara dimulakan dengan pertandingan basikal cantik yang dihiasi Jalur Gemilang sebelum konvoi diadakan.

“Tamat konvoi kira-kira jam 11 pagi, acara diteruskan dengan pertandingan melukis tahap dua dan pertandingan mewarna bagi tahap satu.

“Bagi acara dewan, terdapat persembahan nyanyian lagu patriotik yang disampaikan oleh guru dan persemba-han murid bagi mewakili setiap tahun,” jelasnya.

Sementara itu, menurut setiausaha program, Huzaima Hussin, konvoi basikal berkenaan mendapat kerjasama sepenuhnya daripada pihak Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) Kuala Krai yang membuat pengawasan sepanjang konvoi tersebut.

Sehubungan itu, beliau merakamkan jutaan penghargaan kepada pihak Rela di atas segala kerjasama yang diberikan sepanjang konvoi berkenaan.

No comments: