Friday, August 29, 2008

UEFA Champs League 2008/09: Pengundian peringkat kumpulan

mahathirismail

Setelah tamat kesemua perlawanan kelayakan ke kejohanan ini, maka malam tadi berakhirnya debaran penantian mengenai keduduka pasuka di dalam setiap kumpulan bagi Pusingan Pertama kejohanan ini.
.
Proses pengundian tersebut dijalankan di Grimaldi Forum, Monaco dan diketuai oleh David Taylor selaku Setiausaha Agung UEFA.

Antara yang menarik perhatian mengenai keputusan pengundian semalam adalah seperti berikut;

Kumpulan A: Chelsea dan Roma dilihat tiada masalah untuk layak ke pusingan kalah mati apabila diundi bersama Girondins de Bordeaux dari Perancis dan CFR 1907 Cluj dari Romania.

Kumpulan B: Inter Milan dan Werder Bremen bakal layak sambil dicabar oleh Panathinaikos dan kelab dari Cyprus, Anarthosis Famagusta.

Kumpulan C: Barcelona dan Sporting Lisbon dijangka berpeluang ke peringkat seterusnya walaupun dicabar FC Basel dan Shakhtar Donetsk.

Kumpulan D: Kumpulan ini dianggap 'sengit' apabila Liverpool bakal ditentang oleh PSV Eindhoven, Olympique Marseille serta pasukan yang sukar dijangka, Athetico Madrid.

Kumpulan E: Juara bertahan, Manchester United, dilihat tidak mempunyai masalah dalam kumpulan ini yang turut dianggotai Celtic dan Villareal serta kelab dari Denmark, Aalborg BK.

Kumpulan F: Olympique Lyonnais dan Bayern Munich dijangka layak serta bakal dicabar Steaua Bucurest dan Fiorentina.

Kumpulan G: Arsenal dijangka mudah melepasi kumpulan ini yang turut dianggotai FC Porto, Fenerbahce dan FC Dynamo Kiev.

Kumpulan H: Real Madrid bakal menerima tentangan Juventus di samping penyertaan pertama buat Zenith St. Petersbourgh serta Bate Borisov dari Belarus.

Secara keseluruhannya, setiap kumpulan dalam kejohanan musim ini dilihat seimbang.


No comments: