Thursday, November 20, 2008

Pembangunan masjid di Serambi Mekah

HarakahDaily.Net

RM1.8 juta peruntukan baiki masjid di Kuala Krai

Md Hakimi Tue Nov 18, 08 6:27:31 pm MYT

KOTA BHARU, 18 Nov (Hrkh) - Tentunya anda masih ingat kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak yang mendakwa sepanjang PAS memerintah tidak ada sebuah pun masjid dibina di Kelantan.

"Kenyataan itu rupa-rupanya membawa padah apabila rakyat Kelantan menolak Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum lalu termasuk penduduk Kuala Krai tempat Najib mengeluarkan kenyataan terbabit.


Sedangkan setiap tahun kerajaan negeri mengeluarkan peruntukan bagi membina dan membaiki masjid di seluruh Kelantan.

Contohnya di Kuala Krai sepanjang tempoh 2000 hingga 2007 kerajaan negeri telah membelanjakan sebanyak RM1.8 juta bagi membina dan membaik pulih 45 masjid dan surau di jajahan tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah, Ustaz Mohd Amar Abdullah berkata, kerajaan Kelantan sentiasa memberi perhatian bagi membina dan membaiki masjid bagi memberi keselesaan kepada masyarakat.

Menurutnya kerajaan Kelantan yang meletakkan Islam sebagai dasar pemerintahan pastinya mahu melihat aspek pembinaan masjid dan mengimarahkannya diutamakan.

"Bagi tempat yang memerlukan masjid maka pembinaannya perlu diutamakan, adapun bagi kawasan yang sudah mempunyai masjid maka mengimarahkannya lebih penting," katanya.


Beliau juga berkata, penerimaan pelbagai lapisan masyarakat terhadap penganjuran program Bulan Sembahyang semakin baik dan menggalakkan.

Menurutnya tujuan diperkenalkan program Bulan Sembahyang antaranya untuk meningkatkan kesedaran terhadap kepentingan mengerjakan ibadah solat khususnya di kalangan remaja.

No comments: