Friday, May 15, 2009

Pengalaman dalam latihan bersama Jabatan Bomba

LATIHAN PASUKAN KESELAMATAN KEBAKARAN BANGUNAN

Tarikh: 13hb Mei 2009

Masa: 09:00 pagi hingga 05:00 petang

Lokasi: Balai Bomba dan Penyelamat, Wilayah Persekutuan Putrajaya

Peserta: Pegawai Kementerian Kewangan Putrajaya dan Pengurus-Pengurus Fasiliti Bangunan

Kali pertama menyertai program latihan ini adalah cukup memenatkan. Namun begitu, pengalaman dan ilmu yang ditimba sepanjang program ini dijalankan amatlah berharga.

Dimulakan dengan sedikit taklimat oleh pegawai Bomba (En. Zakariah dan En. Greg) di Dewan Serbaguna Balai Bomba Putrajaya, peserta kemudiannya dikehendaki menyertai sesi praktikal mengenai cara penggunaan peralatan pencegahan kebakaran di dalam bangunan.

Di sini, peserta didedahkan dengan cara penggunaan diffuser nozzle untuk dihalakan ke arah lokasi kebakaran yang besar, fire extinguisher, pelbagai cara membawa canvas hose yang beratnya kira-kira 20kg dan panjangnya 30 meter.

Pendedahan juga diberikan kepada kami mengenai sistem pam di dalam kereta bomba yang terdiri daripada storage tank, bypass piping, manual high/low pressure controller serta pelbagai portable equipment yang lain.

Akhir kata, penghargaan terima kasih buat kesemua pegawai Bomba yang terlibat dalam latihan ini di atas segala bantuan dan penerangan yang disampaikan.

Taklimat Pengenalan
.
.
Taklimat sebelum latihan praktikal
.
.


Cara membawa canvas hose


Fire extinguisher


Penggunaan fire hydrant


Sesi pose


Fire pump system pada kenderaan Bomba

1 comment:

Anonymous said...

poyo lah