Sunday, December 6, 2009

Thinking Aloud: Demi kuasa Umno akan mengenepikan siapa sahaja

http://tilianker.blogspot.com/

Ti Lian Ker (Thinking Aloud)


Ingin saya menekankan di sini bahawasanya blog ini adalah dengan niat untuk mencari kebenaran dan titik pertemuan berlandaskan fakta demi kepentingan kita bersama. Sebarang kritikan dan pendapat berbeza adalah digalakkan demi untuk memupuk budaya politik yang positif di mana tiada mana-mana pihak adalah sempurna tanpa cacat-cela.

Kesanggupan kita menerima kritikan; mengaku kelemahan dan menegakkan kebenaran akan menarik lebih ramai sokongan dari kalangan rakyat yang semakin kehausan politik yang menegakkan kebenaran demi kepentingan semua dan negara.

Suasana tenang dan perbincangan adalah penting untuk menyelamatkan situasi politik kita yang semakin cenderung pada ketidak-benaran dan pusingan atau 'spinning' penyokong pembangkang mahupun pemerintah akan membinasakan negara dan bangsa.

Pernah pada satu ketika dahulunya bila MCA dipulau oleh pengundi Cina, seorang tokoh Umno telah mencabar Mca untuk keluar dari Perikatan oleh kerana MCA tidaklah mewakili masyarakt Cina dan mempunyai masalah percakaran dalaman.

Walaupun insiden itu berlaku beberapa dekad dahulu,namun Mca terus dilandai kemelut percakaran politik dalaman di mana MCA menghadapi krisis dalaman politik pada setiap tempuh satu dekad atau kurangnya. Bermula dengan Tun Lim Chong Yu dengan Tun Tan Siew Sin; Tan Sri Lee Siok Yew, Tan Sri Lee San Choon, Datuk Richard Ho, Datuk Michael Chen, Neo Yee Pan/Tan Khoon Swan; Ling Liong Sik/Lee Kim Sai; Ling Liong Sik/Lim Ah Lek masing-masing berpasangan dengan anak didik mereka Ong Ka Ting/Chan Kong Choy dan akhir-akhir ini Ong Tee Keat berpasangan dengan Liow Tiong Lai vs Chua Soi Lek dan setelah Oktober 10hb berubah kepada Ong Tee Keat berpasangan dengan Chua Soi Lek vs Liow Tiong Lai.

Inilah sumpah nenek-moyang MCA ke atas politik Cina di Tanahair Melayu yang bermula dengan pergaduhan kongsi-kongsi gelap sejak mereka bertapak di sini. Pergaduhan Ghee Sin dan Hai San adalah satu-satu gejala dan corak perilaku masyarakat Cina yang terlalu mementingkan diri dan kepentingan jangka masa-pendek sehinggakan kebanyakkan keputusan mereka adalah berlandaskan kepentingan jangkamasa pendek dan mikro interest berbanding dengan kepentingan jangka masa panjang dan macro interest.

Ancaman mengeluarkan MCA dari Perikatan dan kemudiannya Barisan Nasional kerap-kali dibisik sebagai satu taktik Umno untuk menunjukkan kuasa, pengaruh dan kekuatan politik sebenar dan 'flexing of political muscles' pernah dibuat oleh tokoh-tokoh Umno mahupun Pemuda Umno untuk memaksa atau 'bulldoze' kehendak politik atau 'political will' mereka.

Ini adalah 'real politics in action' yang berlandaskan expediency dan kesesuaian tuntutan politik semasa pabila Umno kurang senang atau kurang sabar dengan MCA yang menjadi penghalang atau pembantut agenda atau laluan politik.Kebelakangan ini ada ura-ura Umno mencari saluran baru untuk mendekati dan memancing undi secara langsung dari pengundi-pengundi Cina dan India.

Kononya Umno kurang senang dengan ketidakupayaan MCA dan MIC mengembalikan longgokan undi Cina dan India kepada BN yang menghadapi kekalahan demi kekalahan berseri dalam pilihan kecil kebelakangan ini.
.
Ada di kalangan pemimpin Umno tidak setuju apabila Umno dipersalahkan sebagai satu sebab utama undi-undi Cina dan India yang setia pada BN meninggalkan BN. 'Keangkuhan dan penyalahgunaan kuasa' Umno/BN dipersalahkan dan tuntutan dibuat supaya Umno/BN membuat perubahan untuk melegakan dan mengurangkan bahang anti-BN yang memberi penumpuan dan sasaran pada UMNO sebagai tunggak BN.

Ketidak senangan Umno terhadap kritikan inilah yang menyebabkan ada dikalangan tokoh-tokoh UMNO bercadang bertindak-balas dengan mengatur strateji dan pendekatan baru untuk menggembalikan undi pada BN. Ada juga ura untuk berurusan secara langsung dengan pertubuhan-pertubuhan NGO Cina dan India tanpa melalui dan menghurmati tradisi politik MCA dan MIC.

Ada juga ura-ura berkerjasama dengan PAS dan mengenepikan MCA dan MIC secara total kiranya pengundi Cina dan India tetap degil.

Namun pendekatan politik ini tidaklah sehat bagi imej negara di mata antarabangsa dan membawa padah perkembangan politik jangkamasa panjang dalam negara.

Umno telah memberi perhatian kepada mana-mana pertubuhan politik dan seakan-akan merestui Makkal Sakti dan IPPF yang merupakan pecahan dari MIC. PPP juga diberi kedudukan dan nafas baru apabila President Kayveas dilantik sebagai Senator dan Timbalan Menteri dalam era Tun Mahathir seakan-akan untuk menjadi imbangan/tambahan kuasa dan pengaruh MIC. Pada masa itu PPP dalam keadaan hidup segan mati tak mahu dengan masalah dalaman parti dan menghadapi masalah dengan Pendaftar Pertubuhan.

Imbangan/tambahan kuasa/pengaruh MCA adalah dalam bentuk GERAKAN di mana Tun Mahathir pernah mengatakan bahawasanya UMNO akan tetap mendokong GERAKAN untuk menerajui negeri Pulau Pinang walaupun GERAKAN tinggal dengan satu kerusi sahaja. Kenyataan ini dikatakan pada saat-saat kegentingan percaturan pengaruh MCA dan GERAKAN apabila Adun-Adun GERAKAN berpindah kepada MCA dan pasaran politik MCA semakin menaik dan arus GERAKAN sedang menurun.

Ura-ura terakhir UMNO ialah dengan memperkudakan NGO-NGO masyarakat Tionghua seperti Hua Zhong (Gabungan-gabungan Persatuan Tionghua), 7 Da Xiang Duan, ACCIM etc untuk mendapatkan kembali sokongan pengundi Cina kepada BN di pilihanraya umum akan datang.

Saya ingin memberi nasihat bahawasanya pendekatan ini akan menemui jalan buntu dan tidaklah berbaloi. Besar kemungkinan permainan politik ini akan dibalas dengan undi-undi protes terhadap percubaan memperkudakan NGO-NGO Tionghua yang rata-rata 'apolitical' dan tidak digalakkan terlibat dengan parti politik secara langsung.

Sekiranya pemimpin-pemimpin NGO dilihat seakan-akan menggadaikan maruah pertubuhan kepada BN, ahli-ahli dan penggundi Cina akan menunjukkan protes mereka dalam peti undi secara membisu. Masyarakat Cina mengharapkan NGO-NGO Tionghua terus memainkan peranan mereka sebagai 'watch-dog' dan 'pressure-group' ke atas mana-mana pihak berkuasa.

Kiranya ada pemimpin NGO Cina yang terlalu rapat dan seakan-akan mempunyai kepentingan diri dengan membantu politik BN, maka ada padahnya menanti...

Sentimen inilah yang menjadikan MCA senantiasa menghadapi cabaran dan permasalahan untuk mendapatkan sokongan pengundi Cina secara 'consistent' di mana trend dan teori politik 'pendulum' adalah satu perilaku 'political psche' masayrakat Cina yang kurang percaya dan tidak percaya kepada kekuatan yang membawa kuasa mutlak pada pihak berkuasa.

Masyarakat Cina dengan pengalaman dan sejarah lama mereka tahu kuasa mutlak membawa kepada salahguna kuasa dan tekanan pada rakyat kebanyakkan. Apabila ini berlaku amalan rasuah akan mula berleluasa di mana rakyat akan menjadi mangsa utama.

Disatu pihak lagi NGO-NGO Tionghua bukanlah pertubuhan politik dan mereka mempunyai budaya kesetiaan politik yang agak cetik dan mempunyai arus timbul-tenggelam. Kesetiaan politik mereka adalah satu permasalahan dan keupayaan kepimpinan mereka merupakan satu pertanyaan.

Dalam era Ong Ka Ting/Chan Kong Choy ,MCA telah menguasai tunggak-tunggak politik Cina seperti kongsi-gelap,tokoh-tokoh politico-business, media vernacular Cina dan NGO-NGO Cina dengan rapat dan intim sekali...NAMUN calon-calon MCA tenggelam dilandai arus tsunami politik yang membawa malang tidak berbau dalam PRU12.

Ini telah menunjukkan MCA mahupun NGO-NGO Cina tidak dapat menguasai pemikiran penggundi Cina lebih-lebih lagi generasi muda yang semakin global dan kritikal pemdekatan politik mereka. Tuntutan politik mereka berlandaskan nilai-nilai politik dan falsafah serta hala-tuju politik yang membawa menafaat jangka-panjang pada mereka dan negara.

Golongan baru ini bukan lagi 'Chinaman' dan mereka mempunyai minda kritikal dan analytical yang memberi mereka keyakinan dan keupayaan mempengaruhi corak pengundian masa akan datang bukan saja pada diri tetapi juga pada keluarga dan saudara mara.

Akhirkata, saya berharap rencana saya yang pendek ini dapat memberi sedikit gambaran politik sebenar di pasaran dengan harapan pemimpin-pemimpin kita dapat membuat ketetapan dan keputusan politik yang jitu dan benar demi masa depan bangsa dan negara kita Malaysia!

No comments: