Tuesday, August 26, 2008

Permatang Pauh: Harapan Setiausaha Politik Presiden PAS


Roslan SMS Corner


Dari Permatang Pauh ke Putrajaya

Posted by roslan sms at 03:50PM, Saturday (August 23, 2008)

Rakyat di Permatang Pauh akan keluar mengundi Selasa ini. Keluarlah beramai-ramai mengamalkan had demokratik kita masing-masing. Setakat hari ini nampaknya sokongan rakyat di sana terus-menerus berpihak kepada calon PKR Dato Seri Anwar Ibrahim, mengambil kira perhitungan logik, tidak ada sebab mengapa Anwar tidak boleh menang besar Selasa ini.

Kemenangan di Permatang Pauh sesungguhnya tidak akan menambahkan bilangan kerusi PKR atau Pakatan Rakyat. Tetapi ia merupakan batu loncatan bagi Anwar untuk terjun ke dalam gelanggang, gelanggang yang pasti merindui beliau sejak beliau meninggalkannya hampir 10 tahun lalu, iaitu kamar dewan rakyat.

Tetapi kemenangan di Permatang Pauh Selasa hadapan tidak sekadar berhenti di situ. Ia sesungguhnya suatu persinggahan dan rakyat mengharapkan sesuatu yang lebih besar dari itu.

Melalui Permatang Pauh rakyat mengharapkan lanskap poltik Malaysia berubah lagi setelah ia berubah pada 8 Mac lalu. Kali ini rakyat mengharapkan perubahan yang lebih drastik sebagaimana yang dinajanjikan kepada mereka.

Dari Permatang Pauh 26 Ogos ini rayat akan menunggu pula satu lagi tarikh besar iaitu 16 September kerana pada hari itu segala-galanya akan berubah. Malaysia akan mencipta sejarah pada tanggal berkenaan kerana buat pertama kali dalam sejarah Malaysia dan malah sejarah dirantau ini, sebuah kerajaan akan jatuh lantaran peralihan sokongan ahli-ahli Parlimen tanpa perlu melalui peti undi.

Pada bulan Ramadhan nanti, kerajaan BN akan tumbang dan kesemua anggota kabinetnya terpaksa mengundur diri. Pada hari yang ditetapkan itu Pakatan Rakyat dikatakan akan memiliki bilangan kerusi yang cukup untuk membentuk kerajaan Malaysia yang baru lantaran 31 ahli-ahli parlimen BN akan melompat menyertai PR.

Pada tanggal itu juga rakyat akan melihat ahli parlimen Permatang Pauh dinobatkan sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 6.Ayuh pastikan Anwar menang Selasa ini untuk sama-sama kita melangkah pula ke Putrajaya 16 September ini.

No comments: