Thursday, August 28, 2008

Tok Guru 'bahasa'kan bekas pelajar

Sinar Harian
[Berita Am Daerah - Edisi Kelantan]
28hb Ogos 2008 (Khamis)


MB selar sikap malas bekas pelajar

KOTA BHARU - Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam menyelar sikap lepasan penuntut dari Timur Tengah yang malas untuk bekerja setelah tamat belajar.

Beliau berkata, masih terdapat lepasan luar negara berkenaan menganggur tidak berusaha untuk mencari pekerjaan.

“Sikap ini seperti orang yang bodoh. Lepas belajar tidak mahu bekerja dan hanya menunggu bantuan kerajaan,” katanya sempena Majlis Ramah Mesra Bersama Pelajar Yayasan Islam Kelantan ke Timur Tengah Sesi 2008, di sini semalam.

Terdahulu beliau menyampaikan sumbangan RM200 sumbangan Tabung Kebajikan Perhubungan Pas dan Tabung Tok Kenali kepada 176 pelajar. Seramai 124 pelajar mengambil jurusan pengajian Islam, 30 untuk perubatan dan 22 bagi tahfiz di Timur Tengah.

Mursyidul Am Pas juga menggalakkan bekas-bekas pelajar berkenaan supaya bercucuk tanam dan juga memilih untuk terlibat dalam bidang pertanian.

“Mereka tidak boleh duduk goyang kaki mengharapkan bantuan sahaja. Mereka boleh membajak (bertani).

“Mereka tidak boleh tunggu kerajaan panggil untuk mendapatkan kerja,” tegasnya.

Dalam pada itu beliau menasihatkan bakal penuntut yang akan Timur Tengah secara berperingkat tersebut untuk memanfaatkan peluang diberikan.

“Bukan senang untuk terpilih, ambil peluang timba ilmu sebanyak mungkin kerana semua yang pakar ada di sana dan belajar bersungguh-sungguh,” katanya.

Pengajian semua penuntut tersebut mendapat pinjaman daripada Yayasan Islam Kelantan Darul Naim mengikut kursus yang diambil.

No comments: