Tuesday, June 9, 2009

Muktamar: Intipati Ucapan Dasar Presiden

http://muktamar55.pas.org.my

Kukuhkan PAS melalui pemerkasaan organisasi

Ditulis oleh Te@m I.T

FRIDAY, 05 JUNE 2009 08:20

SHAH ALAM, 5 Jun
- "Hasrat untuk melihat PAS berkembang menjadi sebuah organisasi yang kuat tidak akan dapat dicapai tanpa mempunyai sistem pengurusan parti yang kukuh," itulah antara intipati Ucapan Dasar Presiden, Tuan Guru Presiden Abdul Hadi Awang sempena Muktamar kali ke-55 PAS yang sedang berlangsung di Stadium Melawati hari ini.

Pengurusan parti yang dimaksudkan adalah melibatkan sistem pejabat, pengurusan organisasi dan petugas parti. Beliau dalm ucapannya menekankan agar kualiti ahli perlu ditingkatkan melalui kursus-kursus yang dirancang bagi melahirkan individu yang mempunyai fikrah perjuangan Islam yang jelas serta tahan ujian seterusnya menjadi penyumbang kepada penerusan perjuangan Islam.

Menyedari bahawa ahli PAS terdiri daripada individu yang pelbagai latar belakang pendidikan, antaranya terdidik di bawah organisasi dakwah sementara sesetengahnya tidak mempunyai tarbiyah Islam langsung.

Ustaz Hadi juga menekankan agar semua ahli PAS perlu ditarbiyah dengan kefahaman fiqh siyasi yang diperjuangkan oleh PAS serta memahami budaya dan kaedah PAS bagi melahirkan ahli yang faham serta istiqamah dalam perjuangan Islam yang dibawa PAS.

No comments: